PL 37
01901 Nurmijärvi
Puh. (09) 250 021
Faksi (09) 2500 2010
Email: kunta@nurmijarvi.fi
Asukas- ja asiakaslähtöisyys on Nurmijärven kunnan toimintaperiaate ja tavoitteenamme on tuntea asukkaamme. Kuntalaispalautteen avulla asukasymmärryksemme paranee ja voimme kehittyä.
Palautetta kunnalle voi antaa kaikissa vuorovaikutustilanteissa. Toivottavaa kuitenkin on, että palaute lähetetään Solmun palautepalvelun kautta. Mikäli palautelomake ei toimi, palautteen voi lähettää sähköpostilla
osoitteeseen kunta@nurmijarvi.fi.
Palautetta voi antaa:
Jos palautteenantaja toivoo henkilökohtaista vastausta, on yhteystieto (mieluiten sähköpostiosoite) annettava. Solmuun sisään kirjautuneen henkilön lähettämät palautteet arkistoituvat asiointipalvelun Oma asiointiin.
Kunnan asiakaspalvelu käsittelee kaikki palautteet, jotka tulevat kunnan yhteisen palautelomakkeen kautta. Tämä tarkoittaa palautteen lukemista, luokittelua sisäistä raportointia varten ja lähettämistä tiedoksi tai vastattavaksi toimialoille tai kunnan ulkoisille toimijoille. Asiakaspalvelu myös lähettää vastauksen palautteeseen, jos vastausta on toivottu, sekä julkaisee palautteen, jos palautteen lähettäjä on antanut siihen luvan ja palaute on julkaisukelpoinen.
Kunnan palveluihin tai toimintaan liittyvien palautteiden vastaamisesta ovat vastuussa toimialojen asiantuntijat. Palautteisiin pyritään vastaamaan seitsemän arkipäivän kuluessa, mutta kaikkien palautteiden osalta se ei ole mahdollista. Palaute voi
edellyttää selvittelyä ja useamman asiantuntijan vastauksia.
Palautteet, jotka liittyvät kunnan ulkopuolisten tahojen toimintaan tai vastuisiin välitetään kyseisille tahoille. Palautteen jättäjän henkilö- tai yhteystiedot eivät kuitenkaan välity palautteen mukana, joten palautteen jättäjää kehotetaan lähettämään
palaute lisäksi suoraan oikealle taholle, jos hän toivoo vastausta palautteeseensa.
Palaute vastauksineen voidaan julkaista verkkoasiointipalvelun Lue palautteita -osiossa, jos palautteen jättäjä on antanut julkaisuluvan ja palaute on julkaisukelpoinen. Yhteystietoja ei julkaista.
Julkaisuluvan antaminen ei kuitenkaan tarkoita, että palaute automaattisesti julkaistaan. Palautetta julkaistaessa arvioidaan aina palautteen julkaisukelpoisuus sekä julkaisun viestinnällinen tavoite. Erityisesti pyritään julkaisemaan asiallisia,
napakoita ja ajankohtaisia palautteita ja kysymyksiä, joihin annetut vastaukset hyödyttävät muitakin kuntalaisia. Esimerkiksi useita samaa asiaa koskevia palautteita ei välttämättä julkaista. Samoin palautteet, joissa ilmoitetaan asiasta, joka hoidetaan
nopeasti kuntoon, eivät välttämättä päädy julkaistavaksi.
Lisäksi palautetta ei julkaista, jos:
Palautteen käsittelijät eivät muokkaa palautteita julkaistavaksi esimerkiksi korjaamalla kirjoitusvirheitä, poistamalla asiattomia sanoja, linkkejä tai henkilö- ja yhteystietoja. Väärinkäytöksissä voidaan palautteen antajan koneosoite selvittää järjestelmän teknisten asiantuntijoiden avulla. Tämä edellyttää kuitenkin aina poliisiviranomaiselta tullutta virallista tutkintapyyntöä.